we.don't.need.no.education.

Kom hem klockan 7 från skolan. Satt på bussen hem i 1,5 timme. Mina underbara roomies var och handlade mat. Jag hade börjat svälta. Denna dagen har varit alldeles för lång ..

Sista midterm idag. Gick inte alls bra. Tror att jag gissade på alla frågor förutom den sista, som var en bonus-fråga. Efter att läraren gick ut så började lärarens assistenter att prata på turkiska och hjälpte eleverna med vissa frågor. Jag lämnade klassrummet först. På en av mina kurser så är jag den enda internationella studenten. På lektionen så pratar lärarna alltid engelska, förutom när de ska förklara något som eleverna inte förstår på engelska. Så fort läraren ger oss rast så börjar alla prata turkiska istället, inklusive läraren. Oftast sitter jag där och stirrar ner i mina böcker eller försöker att hitta något i min väska att underhålla mig med. De flesta gångerna så har jag inte hittat något, utan har suttit där som en idiot och lyssnat och försökt förstå ett språk som fortfarande är väldigt krångligt. På dessa två månader så har jag inte lyckats lära mig så pass mycket att jag ska följa en konversation och förstå den. Men, det blir väl bättre. Innan jag åker hem så kan jag säkert mer turkiska än svenska :)

Under min terrorist-lektion så hade vi en livlig diskussion om Al-Qaeda/USA. Jag tyckte synd om mina amerikanska vänner som varje lektion får sitta där och lyssna på elever som trycker ner dem. De trycker inte ner den Amerikanska regeringen utan de trycker ner folket. "De är oallmänbildade, lever i sin egna bubbla, krossar allt som kommer i dess väg". Till viss del förstår jag dem och håller med på många punkter. Jag stödjer inte USAs regering och jag stödjer inte deras aktioner, men jag skulle aldrig gå runt och säga att jag är anti-amerika som folk. Att säga att 300-nått miljoner människor är dumma i huvudet och lever i sin egen bubbla. Det om något är oallmänbildat.

En annan diskussion var att de gärna inte ville bli förväxlade med araber. Eleverna i klassen sa att det är arabernas fel att Islam associeras med våld. Jag ville skaka om dem lite och få de att inse att de fortfarande generaliserar, för, för oss oallmänbildade i "Väst" så är araber och turkar precis samma sak. Precis som man generaliserar Väst i Turkiet, så generaliseras araber och turkar i Väst. Så vad sägs om att börja förändra vår egen syn först? Vad sägs som att sluta tycka om andra och istället läsa på? Kanske prata med någon från de länder som man har fördomar mot? Man hade nog då snabbt ändrat uppfattning ..
Brain getting bigger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0